Sunday, 14 August 2011

Elak diri dari bersifat dendam + buruk sangka



sifat DENDAM dan BURUK SANGKA adalah sejenis penyakit hati

perasaan tidak puas hati atas kesenangan org lain,
dan berharap akan terhapusnye kesenangan dr org itu,
dan berasa gembira di atas kesusahan yg menimpa org y didendami
dan akan terjadinya fitnah apabila berterusan sifat buruk sangka



TAHUKAH ANDA


dendam + buruk sangka adalah sahabat iblis laknatullah!!!

menzalimi diri sendiri di akhirat kelak!!!

lebih byk bdendam lebih sukar tuk mncapai kecemerlangan!!!

golongan ini layak diletakkan lebih hina dr haiwan!!!

adalah perbuatan haram disisi Allah SWT!!!


..Nauzubillah min zalik..


Firman Allah SWT :

“Janganlah sampai bersumpah orang-orang yang mempunyai kelebihan dan kekayaan di antara kamu, kerabat, orang-orang miskin dan orang-orang yang berhijrah pada jalan Allah, tetapi hendaklah mereka memaafkan serta melupakan kesalahan orang-orang itu, tidakkah kamu suka supaya Allah mengampunkan dosa kamu, dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang,”
(An-Nur: 22)


***************************************************************


Manusia tidak lari dr kesilapan..
Wahai sahabat2ku,jauhilah diri dr SIFAT2 tersebut..
selalu berfikiran POSITIF sepanjang masa dan meMAAFkan kesilapan org lain adalah semulia2 sifat disisi ALLAH SWT..

Bersihkan lah HATI anda..ISI lah dgn sifat2 yg mulia dan terpuji..anda yg menentukan tempat anda di SYURGA mahupun di NERAKA...

Ingatlah sahabat2ku..Hidup di dunia ini hanyalah SEKALI dan SEMENTARA..sudah tentu kita mahukan yg terbaik tuk diri kita sendiri..

Mendekati ALLAH dan menjauhi sifat2 NEGATIF adalah satu cara yg tidak akan kita sesali






''Ya Allah ya Tuhan kami, Kau jauhilah kami dari sifat2 dendam dan buruk sangka terhadap manusia mahupun dgnMu ya Allah..Sesungguhnya kami amat takut dgn seksaanMu di akhirat kelak..dan Kau letaklah diri kami di dalam golongan manusia semulia-mulia disisiMu ya Allah.." 
Amin~

Friday, 12 August 2011

10 Orang Yg Tidak Diterima Solatnya


1. Orang lelaki yang SOLAT sendirian tanpa membaca sesuatu.

2. Orang lelaki yang mengerjakan SOLAT tetapi tidak mengeluarkan zakat.

3. Orang lelaki yang minum arak tanpa meninggalkannya (taubat).

4. Orang lelaki yang menjadi imam padahal orang yang menjadi makmum membencinya.

5. Anak lelaki yang melarikan diri dari rumah tanpa izin kedua ibu bapanya.

6. Orang perempuan yang suaminya marah atau menegur kepadanya lalu si isteri memberontak.

7. Imam atau pemimpin yang sombong dan zalim serta menganiaya.

8. Orang perempuan yang tidak menutup aurat.

9. Orang yang suka makan riba.

10. Orang yang SOLATnya tidak dapat menahannya dari melakukan perbuatan yang keji dan mungkar.



************************************************************************

Sabda Rasulullah SAW yg bermaksud : 
Barang siapa yang solatnya tidak dapat menahan daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar, maka sesungguhnya solatnya itu hanya menambahkan kemungkaran Allah SWT dan jauh dari Allah SWT. 
Sesiapa yang memelihara solat, maka solat itu petunjuk dan jalan selamat dan barang siapa yang tidak memelihara solat maka sesungguhnya solat itu tidak menjadi cahaya dan juga tidak menjadi petunjuk dan jalan selamat baginya. 

************************************************************************

psstt : mudah-mudahan kita semua tidak tergolong dalam 10 golongan tersebut..di Bulan Ramadhan yg mulia ini,marilah kita bersama2 meningkatkan ibadah dan menjauhi laranganNya supaya hidup dilindungi dan diberkati oleh Allah SWT..

InsyaAllah...


Thursday, 11 August 2011

aku SUNYI...!!

-



Meniti hari-hari bersendirian tanpa ditemani
Melihat daun-daun berguguran rebah ke bumi
Aku masih SUNYI walau angin menemaniku
Namun diri ini gagah melangkahi hari-hari yang mendatang...


Saban hari ku menanti pelangi dalam kedukaan
Tiada kata-kata dapat diungkapkan
Hanyalah kesabaran yang bisa hadir
SUNYI ku masih dibiar dalam lubuk hati...


Tatkala diri ini terpaut oleh burung-burung berkicauan
Namun SUNYI ini masih bertandang
Takkan ku biar menghantui diri
Menghembus kata perosak jiwa...


Ku rela SUNYI ini hadir dari disakiti
Syukur ku masih disini alam yang nyata
Membiarkan dia berlalu pergi
Hanya ditemani Tuhan disisi...






psstt : maaf..tetibe rase nk jiwang lak malam neh...


Tuesday, 9 August 2011

Facebook?? da xde da...

~

sume org tau ap tuh FACEBOOK kan?

tipoooo la klu xtau...

FACEBOOK  la y menjadik gilaan kaum mude mudi zaman terkini...

tp y pastinye ak DA XDE FACEBOOK!!!!


da lame da ak amek keputusan nk tinggalkan dunie FACEBOOK neh

then bole la focus kat dunie blogging....hihihi...

baru seminggu ak mengDEACTIVEkan FACEBOOK ak...

da ley trime ketiadaan FACEBOOK dgn penuh selesa....


ni antare sebab2 nape ak nk mengDEACTIVEkan FACEBOOK :~

 nk menyepikan diri...zzzzzzzzzz...whistling
kdg2 status y ak wat o post dr kengkawan menimbulkan salah sangke thadap pihak y lain wlaupon xde niat pape pon...so tpkse mgambil kputusan neh tuk mengelakkan salah phm..crying
xmo diri tersakiti bile tgk bnd2 xsepatutnye...lalala~sad
focus kt dunie blogging...money eyes
mcm tulah cite nye...ak x nafikan mmg byk kali gak ak wat keje camneh..tp kali neh btul2 NEKAD!!
dan bile kite da wat kputusan mmg ad la suare2 di luar sane..
***************************************************
Nadia : ❝aunty,btul ke xnk on FB da..nta2 lpas ni on lg..tgk je laa...❞
 ***************************************************
Anies : ❝awk,on9 la FB....sy perlukan awk...❞
 *************************************************** 
hehehe....bgitulah reaksi kwn2 ak..tuh y ak tau,y ak xtau lak mmg xtaula ap dowg nk ckp...tp xksah laa...cool



GUDBYE FACEBOOK!!!!!!!

Saturday, 6 August 2011

Aku Dan Impian

-----------------------------------------------------

  Sume orang mesti ade impian masing2...
ak salah seorang yg mmpunyai impian..

ap eh IMPIAN ak??
Biarlah Rahsia..
Hanya Tuhan dan ak je y tau..hihi...

tak sabar rase nye nak menanti IMPIAN tuh menjadik kenyataan

Hidup ni kene byk angan2 dulu,baru IMPIAN bole dicapai..
yg pastinye
.
.
.
.
.
BERUSAHA !!
BERUSAHA!!
CHAIYOK2!!!

harap2 Tuhan berilah ak umur yg pjg tuk mencapai impianku neh...

tetibe teringat satu kejadian yg berlaku mase OPKIM kat fac ak..





En.....(name da lupe) : ok,skang sy nk kamu perkenalkan diri kamu kpd kwn2 sekelas kamu..kamu cerita je  ap y kamu rase nk cerita..

Asha : name sy Asha Waheda...sy duk kt cameron...bla bla bla bla.....

Bella : name sy Fairuz Nabilla..umor 22 taun.(tym ni 2010 punye cite..hehe)...bla bla bla

Anis : name sy Anisyuhada,Sy org seremban..bla bla bla n bla bla...

Aku : name sy nisa..asal shah alam..duk shah alam..umah sewa pon kt shah alam..y
pastinye sume shah alam.tujuan sy dtg UITM ni bukan tuk bercinta tp nk focus blaja
demi mencapai IMPIAN sy..


(erkkkk..yeke??)

Dak2 clas : hahahahahahaa (gelak kuat)...

En.....(name da lupe) : kahkahkahkah..hahahaahaha..!


adush..malunye ak..jap2..dlm hati (ak ckp btol neh..ak xtipu...seyes!!)


Anis : Ko ni lawak la Nisa...org xtnye pon ko btau..tp btul ke ap y ko ckp tuh?hahahahaa..salu ye org akan ckp camtuh awal2 sem mse bwu masuk..ko ni da final year bwu nk ckp..npe xckp camtuh tym ko da grad je?hahahaha...

Aku : btul la..ko pk ak main2 ke... 

Anis n Bella : kah kah kah kah....


salah ke ak ckp smpi sume org gelak?ak cube terangkan perkare sbnr je...erkkkkk....

Friday, 5 August 2011

Indah Ramadhan




Bulan yang dinanti-nanti oleh seluruh umat Islam telah kunjung jua..

BULAN RAMADHAN.

Dan seluruh umat manusia mengejar amal kebaikan..






Ramadhan yang Agung

Firman Allah SWT: “Demikianlah (perintah Allah SWT). Dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya itu timbul dari ketaqwaan hati. (QS Al-Hajj: 32)

Ramadhan Bulan Berpuasa

Firman Allah SWT: “Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (QS Al-Baqarah: 183)

Ramadhan Bulan Keberkatan

Sabda Rasulullah SAW: “Setiap amal yang dilakukan anak Adam adalah untuknya, dan satu kebaikan dibalas sepuluh kali lipatnya bahkan sampai tujuh ratus kali lipat. (HR Bukhari dan Muslim)

Ramadhan Bulan Sabar

Sabda Rasulullah SAW: "Puasa itu setengah kesabaran. Kesabaran itu setengah dari iman." (HR Tirmidzi, Abu Na'im, dan Abu Mas'ud)

Ramadhan Bulan Dermawan

“Nabi SAW adalah orang yang paling dermawan, dan beliau lebih dermawan pada bulan Ramadhan, saat beliau ditemui Jibril untuk membacakan kepadanya Al-Qur'an. Jibril menemui beliau setiap malam pada bulan Ramadhan, lalu membacakan kepadanya Al-Qur'an. Rasulullah saw ketika ditemui Jibril lebih dermawan dalam kebaikan daripada angin yang berhembus.” (HR Bukhari dan Muslim)
Ramadhan Bulan Beribadah

Sabda Rasulullah SAW: “Barangsiapa mendirikan solat malam di bulan Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala, nescaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR Muttafaqun 'Alaih).



Tuesday, 2 August 2011

Mari Sahur Dan Berbuka



JADUAL WAKTU IMSAK DAN BERBUKA PUASA TAHUN 1432 H / 2011 M BAGI NEGERI SELANGOR DARUL EHSAN
ZON I: DAERAH GOMBAK, PETALING/SHAH ALAM, HULU SELANGOR, HULU LANGAT DAN SEPANG


* Tertakluk Kepada Pengisytiharan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia
** Tarikh Melihat Anak Bulan Syawal Tertakluk Kepada Pengisytiharan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Malaysia



p/s : stakat ni je mmpu dibesarkan..sesape xnmpk,mohon ampun dan maaf..khas tuk zon seperti tertera di atas...:)
     

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved belognyssa.blogspot.com